Forum WSKiZ Strona Główna

WSKiZ
Forum studentów wskiz -> Informatyka [rekrutacja wiosenna 2006]
 

pyt-odp Grafika SEM 6

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WSKiZ Strona Główna -> materiały
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
junak




Dołączył: 27 Mar 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 11:14, 05 Lut 2009    Temat postu: pyt-odp Grafika SEM 6

pytania znalazlem na forum [link widoczny dla zalogowanych] pokrywaja sie z naszymi

1. Podaj definicję GK jako dziedziny informatyki (wg. ISO).
Metody i techniki przetwarzania danych dla wprowadzania i wyprowadzania na wizyjne urządzenia we/wy z użyciem komputera.
2. Wymień główne elementy zakresu szczegółowego wykładu z GK.
Zakres, działy, rozwój GK. Zastosowania. Urządzenia we-wy. Modele. Obrazowanie procesów i dynamiki systemów. Fraktale. Algorytmy. Reprezentacje obiektów. Przekształcenia geometryczne. Elementy budowy scen.
3. Podaj kilka pozycji literatury z zakresu GK, z którymi zapoznałeś się osobiście.
Dante Treglia „Perełki programowania”; „Wprowadzenie do grafiki komputerowej”
4. Wylicz programy komputerowe z GK, które uważasz za użyteczne i które poznałeś.
Rhino, CorelDraw, MS Power point, MCell, MS Paint
5. Jakie jest przeznaczenie pakietu programowego MCell.
Obrazowanie zachowań dyskretnych systemów dynamicznych wg. modelu automatu komórkowego.
6. Wylicz pięć podstawowych grup tematycznych GK.
Środki sprzętowe. Środki programowe. Podstawy ogólne. Użytkowanie. GK- Internet.
7. Podaj hierarchię środków sprzętowych dla obsługi GK.
Sterowniki, karty, procesory, systemy.
8. Jakie zagadnienia składają się na podstawy ogólne GK?
Generowanie elementów zobrazowań. Prezentacja obiektów na ekranie. Algorytmy wizualizacji. Algorytmy przetwarzania i rekonstrukcji obrazów.
9. Wymień działy grafiki wg. standardu GKS.
Grafika generacyjna, analiza obrazów i rekonstrukcja obrazów.
10. Wyjaśnij termin „picture processing” jako jeden z działów GK.
To rekonstrukcja obrazów (cel: poprawa jakości).
11. Wyjaśnij rolę modeli w GK.
Model zapewnia: ścisłość opisu obrazowanych obiektów, łatwość generowania różnych zobrazowań, redukcję kosztów (powtarzalność, składowanie, przetwarzanie, itp.).
12. Podaj cechy wyróżniające grafiki rastrowej i grafiki wektorowej.
GW – oddzielenie opisu obiektu od ekranu, o rozdzielczości decydują układy kreślenia (generacji) na urządzeniu wyjściowym (np. typowe 4k x 4k fotoskładarka adresuje od 0 do 8000 p o. GR – [elementy_ekranu = adresy_pamięci] w relacji 1:1, rozdzielczość zależy od pamięci. Wada to mała liczba sfer czyli niezależnych obiektów.
13. Co jest istotną cechą semigrafiki?
Adresowanie pośrednie tzw. LUT-y.
14. Wyjaśnij rolę GK w prezentowaniu obiektów i zdarzeń w różnych skalach?
GK odgrywa rolę „lupy” pozwalającej na obrazowanie obiektów i zdarzeń różnych skal.
15. Jak nazywa się dział GK mający zastosowanie w opisie i projektowaniu obwodów scalonych?
Geometria obliczeniowa.
16. Podaj przykłady zastosowania GK do obrazowania dynamiki systemów fizycznych.
Odkrycie fal solitonowych. Dynamika chaosu. Przebieg procesów katastroficznych. Naprężenia konstrukcji. Rozprzestrzenianie się epidemii. Zachowanie się zbiorowisk zwierząt. Symulacja zachowań grup ludzkich. Analiza zachowań systemów ekonomicznych, itp.
17. Jakie dane obrazuje wykres Minarda w przykładzie kampanii 1812?
Obrazuje zmiany 6-ciu różnych wielkości (liczebność armii, położenie x i y, datę, temperaturę, kierunek marszu).
18. Jak graficznie wizualizuje się rozkład jazdy pociągów?
Zbiór wykresów o postaci krzywych 1. stopnia obrazujących ruch pojazdów.
19. Jaki jest związek analizy falkowej z artystycznymi obrazami malarskimi?
Analiza falkowa jest matematyczną techniką analizy sygnałów (1D, 2D), która pozwala na wyodrębnienie z obrazu takich jego cech jak specyficzne pociągnięcia pędzlem charakterystyczne dla konkretnego artysty, co pozwala na identyfikację autorstwa dzieł malarskich.
20. W jakim modelu można symulować graficznie trójkątne wzory na muszlach?
W modelu LAK.
21. Na czym polega związek obrazu pokrycia płaszczyzny (parkietaże) z obliczeniami?
Proces obliczeniowy można opisać jako układanie szczególnego domina (ogólniej parkietu).
22. Czym wyróżnia się obraz dynamiki kolizji dwu solitonów.
Pokazuje on oddziaływanie nieliniowe fal: amplitudy impulsów solitonowych nie sumują się (zasada superpozycji nie ma tu zastosowania), dochodzi do przesunięcia (translacji) impulsów w wyniku kolizji (impulsy mogą się przyciagać lub odpychać).
23. Jak metodami analizy obrazów odkryto pierwsze systemy planetarne?
Wykryto okresowość na wykresach zmienności pewnych parametrów obserwacyjnych gwiazd (zmiany prędk0ości radialnej).
24. Co to są wykresy pajęczynowe (przy rozwiązywaniu układów równań algebraicznych)?
Obrazy graficznych technik rozwiązywania układów równań algebraicznych.
25. Wymień pięć najważniejszych dziedzin zastosowań GK.
Modelowanie procesów w różnych skalach, Wizualizacja systemów złożonych, Grafika artystyczna, Obrazy przebiegu obliczeń, Rozwiązywanie układów równań
26. Co to jest steganografia?
technika ukrywania danych w obrazach
27. Wymień trzy najważniejsze zdarzenia w historii rozwoju GK.
- obrazowanie zachowań systemów dynamicznych; pierwsze obrazy H. Poincare – przestrzeń fazowa i trajektorie systemów i jej przekroje, współcześnie obrazowanie oddziaływań nieliniowych i odkrycie geometrii fraktalnej,
- sprzężenie lampy CRT z komputerem – początki grafiki wektorowej,
- wprowadzenie pamięci masowych – początki grafiki rastrowej,
- masowe zastosowania grafiki wynikające z licznych nowych i tanich technologi tworzenia, przetwarzania, przechowywania i generowania obrazów.
28. Jaki był wkład H. Poincare w rozwój podstaw grafiki?
Obrazowanie trajektorii systemów dynamicznych w przestrzeni fazowej i wprowadzenie przekrojów Poincare.
29. Co odkrył B. Mandelbrot i na czym polega doniosłość tego odkrycia?
Fraktale i geometrię fraktalną. Obrazy obiektów mogą być „przybliżane” (są) fraktalami.
30. Określ podstawowe cechy stanu rozwoju grafiki współczesnej.
Masowe zastosowania, wysoki realizm obrazów, komunikacja globalna, integracja nowych technologii i technik wizyjnych, multimedia, obrazowanie procesów.
31. Jakie zadania z zakresu GK wymagają największych mocy obliczeniowych?
Masowe korzystanie z modeli formalnych (np. NURBS), kształtowanie środowiska i wizualizacja eksperymentów, globalna komunikacja i odwzorowania wizualne procesów wszystkich skal.
32. Jakie jest przeznaczenie języka VRML?
Modelowanie rzeczywistości wirtualnej.
33. Zestaw hierarchię sprzętu systemów grafiki (poczynając od jednostek sterujących).
Jednostki sterujące, sterowniki, procesory, procesory zaawansowane i specjalizowane, karty i podsystemy grafiki, systemy graficzne.
34. Co to jest ACRTC?
Advanced CRT Controller. Zaawansowane sterowniki monitra (tzw. 3-ciej generacji), np. HD 63484.
35. Jakie są podstawowe funkcje sterownika monitora (na przykładzie sterownika 6845)?
Współpraca z systemem CPU dla operacji we-wy na danych obrazowych, organizowanie danych obrazowych do wyprowadzania na CRT (synchronizacja), zarządzanie podzespołami pomocniczymi (wskaźniki, generatory znaków, bufory obrazów, itp.).
36. Wymień urządzenia wejściowe GK.
Tablet
Myszka
Kula śledząca – manipulator kulowy
Joystick
Ekrany dotykowe – panele operatorskie
Klawiatury – programisty, specjalne, szablony
Klawiatury dynamiczne – z wyświetlaczami OLED
Klawiatury wirtualne
Skanery klasyczne
Skanery elastyczne – folia
Cyfrowe aparaty fotograficzne
Kamery CCD, termo kamery, kamery optyczne
Sondy logiczne – specjalizowane testery i analizatory stanów
Mikroskopy – skaningowe, konfokalne, punktowe, optyczne
Czujniki rozkładu sił
Tablice kopiujące i interaktywne
Teleskopy – adaptacyjne, interferencyjne
Cyfrowe rejestratory obrazu – DVR
37. Wymień urządzenia wyjściowe GK.
Monitory
Papier Elektroniczny (technologia E-INK)
Ekrany nanorurkowe
Wyświetlacze projekcyjne z lampą CRT
Wyświetlacze z zaworem świetlnym
Panele LCD
Wyświetlacze giętkie OLED, PLED (o – organiczne, p – polimerowe)
Video projektory
Projektory z matrycami LCD
Drukarki (igłowe, atramentowe, laserowe, termiczne)
Drukarki 3D
Urządzenia kształtowania obiektów 3D
Plotery
Episkopy
Cyfrowe projektory nisko zwierciadłowe DMD
Kserografy, rysografy
Coolscope (zintegrowany system wizualizacji)
Urządzenia drukarskie – poligraficzne
Ściany graficzne
Urządzenia rzeczywistości wirtualnej (gogle, mikro ekrany)
Platformy wyświetlające - flatbed
Stoły dotykowe
Stoły topograficzne
38. Podaj kategorie parametrów urządzeń wyjściowych.
39. Co obrazuje kamera akustyczna?
Pokazuje zrekonstruowany obraz rozkładu przestrzennego fal akustycznych w obszarze rejestracji układu mikrofonów.
40. Jakie są typowe rozdzielczości skanerów? 1200x1200,4800x9600,2400x4800,3600x7200,2400x2400,600x600
41. Na czym polega technologia DLP?
Mikrolusterka.
42. Na jakiej zasadzie działają wyświetlacze giętkie (OLED, PLED)?
Emisja światła (diody LED) z materiałów organicznych i związków polimerowych.
43. Co to jest drukarka ścienna?
Wielkoskalowe samojezdne urządzenie „drukujące” (np. malujące na ścianach budynków) sterowane komputerowo.
44. Co to jest alioskopia?
Postrzeganie obrazów 3-D oglądanych poprzez specjalne nakładki-ekrany pokryte mikrosoczewkami.
45. Jak powstaje obraz w mikroskopie konfokalnym?
Światło laserowe wzbudza fluorofor, którym wyznakowany jest preparat. Efektem tego jest emisja dłuższej fali świetlnej. Wraca ona przez obiektyw i lustra skanujące do lustra dichroicznego. Jednak teraz wiązka przechodzi przez lustro i kieruje się w stronę okularu. Ten skupia ją tak, aby możliwa była rejestracja przez fotopowielacz. Zanim jednak to nastąpi wiązka napotyka na swojej drodze przeszkodę. Jest nią pinhole - przesłona z niewielkim otworem wspomniana wcześniej. Pozwala ona przejść tylko promieniom z jednej płaszczyzny preparatu. W układzie znajdują się także filtry odcinające wybrane długości fal w celu zmniejszenia tła. Wreszcie wiązka dociera do fotopowielacza - urządzenia wzmacniającego padający sygnał. Pozwala to na rejestrację niewielkich błysków światła, które zostają przetworzone na impulsy elektryczne. Taki sygnał zostaje zamieniony przez przetworniki analogowo-cyfrowe na postać cyfrową i przeanalizowany przez komputer.
46. Wymień główne technologie obrazowania 3-D (typy monitorów 3-D).
Poklatkowe (wielowarstwowe, Depth), wolumetryczne (Perspecta), stereoskopowe (np. flatbad Toshiba).
47. Jaka jest główna wada monitorów wolumetrycznych?
Trudności w rozwiązaniu problemów przesłaniania oraz odwzorowania takstur, wysokie wymagania dla przepustowości kanału podawania danych, problemy z oceną względnego położenia przestrzennego obiektów.
48. Co to są wyswietlacze wirtualne?
Są też zwane wyświetlaczami swobodnymi (free space displays, np. fog screen). Tworzą projekcje obrazowe na powierzchni kurtyny wodnej emitowanej z generatora i podtrzymywanej w określonym położeniu planarnym za pomocą ultradźwięków.
49. Wymień trzy podstawowe funkcje urządzenia Coolscope.
Mikroskop, kamera CCD, system analizy danych i generowania obrazu.
50. Wyjaśnij zasadę działania risografu.
Skaner, odwzorowanie obrazu cyfrowego w postaci mikrootworów w folii wypalanych termicznie, przeciskanie farby drukarskiej poprzez mikrootwory na papier na wirującym bębnie.
51. Czym wyróżniają się stoły dotykowe?
Interfejs wykrywający pozycję i ruchy dłoni użytkowników. Odpowiednie gesty na powierzchni TouchTable powodują zmianę skali oraz przesuwanie widocznej części wyświetlanej mapy. Dotknięcie konkretnego punktu przywołuje szczegóły na temat danego miejsca. 4000 igieł wypycha silikonową powierzchnię stołu, tworząc trójwymiarowe projekcje.
52. Jak „działa” papier elektroniczny?
folie dwuwarstwowe , pomiędzy foliami znajdują się mikrokapsułki z barwnikami; po przyłożeniu napięcia zmienia się położenie barwników, a co za tym idzie kolor mikrokapsułki
53. Na jakiej zasadzie działają skanery 3-D?
...
54. Jak tworzy się obraz w monitorze platformowym?
Obraz jest rzutowany poklatkowo (do 16 klatek/sek) na poziomy monitor pokryty układem minisoczewek rozpraszających (stereoskopia).
55. Podaj zasadę działania stołów topograficznych.
Kształtowanie powierzchni poprzez wypiętrzanie poziomo usytuowanej specjalnej folii (skin) za pomocą sztyftów naciskających (zakres około 20 cm) od spodu (tzw. pole pinowe) oraz zewnętrzne (od góry) rzutowanie obrazu na tę powierzchnię za pomocą projektorów w technologii DLP.
56. Podaj ogólna zasadę działania drukarek 3-D.
Drukarka nakłada warstwę po warstwie, model ma charakter „jaskółczego gniazda”. Precyzja jego wykonania zależy od tego, na jaką grubość warstwy nastawimy urządzenie
57. Co to jest druk soczewkowy?
Druk soczewkowy można uznać za specyficzny rodzaj uszlachetniania druku. Jest nową metodą uzyskiwania trójwymiarowych, animowanych obrazów na płaskiej powierzchni. Podłożem drukowym jest przezroczyste tworzywo o grubości 0,475 mm. Awers pokrywają soczewki. Zadrukowuje się rewers. Odpowiedni zadruk sprawia, że od strony awersu patrząc, obserwuje się efekt trójwymiarowości a czasem animacji.
58. Wymień kilka efektów wizualnych możliwych do realizacji techniką druku soczewkowego.
Efekty 3D, pseudo animacje
59. Na czym polega poprawa jakości obrazów pozyskiwanych w astronomii?
.....
60. Wymień 3 klasy modeli obliczeniowych stosowanych w grafice.
Przetworniki funkcyjne, przetworniki sekwencyjne (automaty), ogólne modele obliczeniowe.
61. Do jakiej klasy zaliczane są filtry rekursywne?
Automaty.
62. Co to są modele LAK, DAK i TAK?
Liniowe, dwu i trójwymiarowe automaty komórkowe.
63. Podaj 3 podstawowe zastosowania operatorów okienkowych w GK?
Przetwarzanie obrazu, generowanie obrazu, symulacje systemów
64. Wymień cztery podstawowe pojęcia związane z modelami komórkowymi.
Komórki (alfabet stanów)
Sąsiedztwo (okno przetwarzania)
Funkcje lokalne (operator okienkowy, interakcje)
Dynamika globalna (behavior systemu)
65. Podaj pięć poziomów opisu działania operatora okienkowego (modelu LAK).
Reguły elementarne, zbiory reguł (cząstki), funkcja lokalna, transformacja globalna, iterowana operacja globalna.
66. Podaj metodykę (6 kroków) realizacji symulacji propagacji sygnału z użyciem modelu LAK.
- opis pożądanego zachowania systemu (tzw. diagram wyobrażony; DW),
- określenie reguł elementarnych (RE) zapewniających pożądane zachowanie,
- edycja RE, tj. kompletowanie funkcji lokalnej modelu (reguły),
- dobór konfiguracji początkowej (wiersz #0 diagramu ST),
- generację diagramu ST, tj. wizualizację zachowania się modelu,
- porównanie uzyskanego diagramu z DW.
67. Na czym polega algorytm komórkowej generacji odcinka?
Emisja dwóch fal (sygnałów): czołowej i pościgowej. Spotkanie fal stabilizuje budowę odcinka. Fale emitowane są przez odliczający licznik bezprzeniesieniowy; na starcie licznika fala czołowa, po wyzerowaniu licznika – fala pościgowa.
68. Jak zdefiniowany jest operator okienkowy modelu „game of life” H. Conwaya?
Obejmuje otoczenie (sąsiedztwo) 3 x 3. Wzbudzanie (birth) zapewnia 3 sąsiadów „jedynkowych”, podtrzymanie (survival) – 2 lub 3.
69. Wymień przykłady obrazowania przebiegu zjawisk z użyciem modeli komórkowych.
Tworzenie pryzm materiałów sypkich, rozprzestrzenianie się epidemii, zmiany poglądów społeczności, dynamika zachowań zbiorowisk, propagacja pożaru, itp.
70. Podaj metodykę budowy modelu procesu dla symulacji z wykorzystaniem środków grafiki.
Formułowanie równań dynamiki (opis ograniczeń zachowań równania ruchu)
Dyskretyzacja (czas i zmienne stanu)
Skalowanie (np. m=1)
Określenie nieliniowości (przybliżenie)
Warunki brzegowe (pierścieniowe lub stałe)
Dobór alfabetu (dokładność)
Wybór zakłóceń (warunki początkowe symulacji)
Analiza dynamiki (diagramy ST, trajektorie)
71. Opisz model przetwornika sekwencyjnego.
Stany, wejścia, wyjścia, funkcja stanów następnych i funkcja wyjść.
72. Wymień typowe obrazy dynamiki iterowania operacji automatowej.
Chaos, przebiegi przejściowe stabilizujące się, propagujące okresowe struktury zwarte.
73. Co to są struktury koherentne?
Propagujące, okresowe obiekty powstające w wyniku iterowania pewnych klas odwzorowań na strukturach symboli (ciągach, tablicach, itp.). A także szczególna klasa rozwiązań (solitony) pewnych równań falowych.
74. Co to są modele box-ball-systems (pudeł i kul)?
Są to modele przetwarzania danych (zwykle ciągów symboli), gdzie rolę poszczególnych pozycji ciągu odgrywają pudła, a symbole ciągu są interpretowane jak liczby lub szczególne konfiguracje rodzajowe kul. Model definiuje się przez określenie zasady przenoszenia kul między pudłami.
75. Wyjaśnij znaczenie obrazowania zjawisk nieliniowych (np. fal solitonowych).
Jest ono fundamentalne: obrazy pozwalają odkrywać, badać i analizować, rozumieć i skutecznie wykorzystywać zjawiska nieliniowe. Np. analiza kolidujących fal propagujących w mediach nieliniowych ujawnia, że możliwa jest budowa akceleratorów cząstek elementarnych w warunkach małych laboratoriów, albo realizacja przetworników fal EM, czy realizacja transmisji i obliczeń solitonowych.
76. Jak obrazuje się obliczenia maszyny Turinga?
Dla taśm jednowymiarowych możliwe jest obrazowanie obliczeń w postaci diagramów ST. Każdy wiersz-ciąg diagramu związany jest z konkretnym stanem maszyny i reprezentuje bieżąca konfigurację maszyny, a więc zawartość taśmy i położenie głowicy.
77. Co to jest diagram ST?
Diagram przestrzenno-czasowy to szczególny przypadek przestrzeni fazowej systemu dynamicznego.
78. Wylicz możliwe interpretacje obrazów na diagramach ST.
Portret fazowy; trajektorie systemu dyskretnego (automatyka)
Obraz propagacji zaburzeń (tunele aerodynamiczne)
Transmisja sygnału przez medium (telekomunikacja)
Obraz biegu obliczenia (dynamika obliczeń API)
Dynamika iterowania przekształceń (graf fraktalny)
Przebieg fraktacji rekursywnej (przetwarzanie sygnałów)
Obrazy zjawisk falowych (Nowe klasy fal i fizyka)
Symulacja procesów fizycznych (perlokacje)
Realizacja obliczeń w strukturach 1-D (MT – LAK – ML)
79. Podaj trzy najważniejsze zastosowania systemu graficznego Connection Machine.
Przetwarzanie obrazów, projektowanie obrazów obwodów scalonych, obsługa baz danych, symulacje procesów.
80. Co to jest odwzorowanie afiniczne (OA)?
(x’, y’)®Jest to odwzorowanie (x, y) określone przez: x ' = a x + b y + c oraz y ' = d x + ey + f.
81. Co to jest fraktal?
w znaczeniu potocznym oznacza zwykle obiekt samo-podobny (tzn. taki, którego części są podobne do całości) albo "nieskończenie subtelny" (ukazujący subtelne detale nawet w wielokrotnym powiększeniu).
82. Podaj istotę fraktalnego kodowania obrazów.
Dekompozycja obrazu na podobrazy samopodobne oraz identyfikacja odwzorowań kształtujących poszczególne podobrazy.
83. Co to jest wymiar fraktalny?
To współczynnik D = log N(e) : log 1/e; wiąże on miarę e i rozmiar obiektu N(e).
84. Wymień zastosowania fraktali.
Solitony, oscylony, optoelektronika (multiplexery), kryształy fotoniczne, przetworniki fal EM (elektromagnetyczne)
85. Wymień siedem klas podstawowych algorytmów GK.
Rysowanie prymitywów 2D w GR
Alg. Repr. Krzywych i powierzchni
Alg. Modelowania geometrycznego
Wizualizacja obiektów 3D
Alg. Rozstrzygania widoczności
Realizacja wizualnego realizmu
Alg. Wizualizacji ruchu
86. Co to jest rasteryzacja?
w grafice komputerowej działanie polegające na jak najwierniejszym przedstawieniu płaskiej figury geometrycznej na urządzeniu rastrowym, dysponującym skończoną rozdzielczością.
87. Podaj typowe operacje rysowania prymitywów w rastrowej GK.
Konwersja odcinka, okręgu. Wypełnianie wielokątów. Wypełnianie wzorami. Pogrubianie. Obcinanie.
88. Co jest istotą algorytmu Bresenhama kreślenia odcinka?
Porównywanie odległości punktu kreślonego od dwu najbliższych mu pixeli rastra.
89. Co to jest antyaliasing?
To wygładzanie gradacji jasności sąsiednich pikseli na granicach prymitywów.
90. Jak opisuje się przekształcenia 2-D?
Macierzowo, gdyż wiele własności algebraicznych macierzy jest wykorzystywanych w operowaniu obrazami i oddają one skutecznie istotne elementy odwzorowywanej rzeczywistości (położenie, ruchy, orientację elementów sceny i obserwatora).
91. Co to są przekształcenia T, S i R?
Transpozycja, skalowanie, rotacje.
92. Podaj klasyfikację rzutów geometrycznych.
Rzuty płaskie dzielą się na równoległe i perspektywiczne, a te dalej na:
93. Czym wyróżnia się rzut izometryczny?
Kąty promienia rzutującego z osiami głównymi są równe.
94. Dlaczego modelowanie zmarszczek, draperii, fałd, itp. jest trudnym problemem w GK?
Gdyż wymaga budowy (uchwycenia) i analizy równań równowagi dynamicznej elementów biorących udział w scenie, np. sztywność materiału, rozkład sił w materiale, układ sił zewnętrznych i sił ciążenia. Są to często równania różniczkowe nieliniowe i cząstkowe; ich rozwiązywanie analityczne jest b. trudne.
95. Jakie znasz metody reprezentacji powierzchni?
Siatki wielokątów, powierzchnie parametryczne i powierzchnie 2-giego stopnia.
96. Jaka reprezentacja powierzchni jest podstawą metod wyznaczania zmarszczek?
Reprezentacja siatkowa (mesh).
97. Podaj kroki wyznaczania zmarszczek metodą deformacji siatki.
98. Co jest istotą metod ustalania widoczności elementów w obrazach scen?
Klasyfikacja, sortowanie i przeglądanie elementów wyodrębnionych (w przestrzeni danych lub przestrzeni obrazu) w celu rysowania sceny, np. porównywanie wartości współrzędnej z (głębia) punktów leżących na tym samym promieniu.
99. W modelowaniu brył wykorzystuje się pięć podstawowych reprezentacji. Jakie?
Kopiowanie i przesuwanie prymitywów, reprezentacje brzegowe, podział przestrzeni oraz konstruktywna geometria brył.
100. Wymien znane struktury danych wykorzystywane w opisie obrazowanych obiektów.
Listy, hierarchiczne zbiory obiektów i relacji (reprezentacje brzegowe, siatkowe), drzewa czwórkowe, ósemkowe (reprezentacje obszarów), zbiory krzywych i powierzchni parametrycznych (NURBS, reprezentacje geometrii brył).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WSKiZ Strona Główna -> materiały Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deoxGreen v1.2 // Theme created by Sopel stylerbb.net & programosy.pl

Regulamin